Dropshippen: wat is het en hoe werkt het?

Dropshippen is hip. Als je de aanbieders van de software en cursussen moet geloven kun je er morgen jouw (web)winkel mee beginnen en bouwen aan jouw succes.

Hoe zit dat precies en wat is het eigenlijk? En stel dat je ermee wilt starten, waar moet je dan allemaal op letten? Het klopt dat het je als (online) ondernemer enorm kan helpen om goed van start te gaan. Maar wat zijn de nadelen die eraan kleven en hoe kies je eigenlijk uit de beschikbare softwarepakketten? Wij zetten het voor je op een rij, zodat je een beter beeld krijgt van wat er allemaal mogelijk is. Dat voorkomt de veelgemaakte fouten, omdat we je helpen om de valkuilen heen te lopen.


Wat is dropshippen?

Laten we beginnen bij het begin: wat is dropshippen? Dropshipping staat voor (e-)commerce waarbij je artikelen verkoopt die je zelf niet op voorraad hebt. Dat kan online en ook offline, om laagdrempelig een (online) winkel te starten.

Het proces bij dropshipping ziet er als volgt uit:

  1. Jij maakt afspraken met de leverancier
    Om te dropshippen is het belangrijk dat je afspraken maakt met één of meerdere leveranciers die dit aanbieden. De afspraken die je onderling maakt bepalen welke producten je kunt aanbieden aan klanten die bij je winkelen.
  2. De leverancier heeft de producten op voorraad
    De leverancier waarmee je afspraken maakt houdt de producten op voorraad. Je hoeft dat zelf niet te doen. Dit voorkomt kosten voor de opslag en het risico op eventueel bederf of voorraad die onverkoopbaar blijkt.
  3. Jouw klant bestelt een product
    De klant bezoekt jouw webshop of winkel en doet een bestelling. Zodra de klant een product bestelt breng je daar de leverancier (automatisch) van op de hoogte. Die gaat met de bestelling aan de slag.
  4. De leverancier verzendt het product
    De leverancier verzendt het product rechtstreeks naar jouw klant. Dat betekent dat jij als verkoper geen contact hebt met het product, dus dit ook niet hoeft te verzenden.
  5. Jouw klant ontvangt het product
    De klant ontvangt het product van jouw leverancier. Afhankelijk van de afspraken die je maakt krijgt jouw klant daar natuurlijk de pakbon met gegevens van jouw webshop of winkel bij.

Voordelen van dropshopping

Dropshippen biedt een aantal belangrijke voordelen, bijvoorbeeld als je wilt starten met een eigen winkel of webshop. En zoek je naar een manier om jouw assortiment uit te breiden of je op een heel andere markt te richten? Ook in die gevallen kan het verstandig zijn om hier gebruik van te maken.

Wij zetten 5 voordelen voor je op een rij:

  • Weinig startkapitaal nodig
    Als je kiest voor dropshipping heb je daar geen (groot) startkapitaal voor nodig. Misschien wil je de winkel inrichten of een webshop laten maken, en dat kost natuurlijk geld. Je hoeft vervolgens geen grote uitgaven te doen om de voorraad in te kopen, van spullen die je wilt verkopen. In plaats daarvan maak je afspraken met de leverancier en aanbieder van dropshipping. Die heeft de producten al op voorraad. Jij laat ze pas op bestelling versturen, waardoor het niet nodig is om daar op voorhand veel kosten voor te maken.
  • Geen opslagkosten voor de voorraad
    Dat je zelf geen voorraad hoeft aan te houden voorkomt opslagkosten. Afhankelijk van waarin je een webshop of een winkel begint kan dat veel kosten schelen. Zou je bijvoorbeeld grote kinderknuffels, fietsen of televisies verkopen? De opslag daarvan neemt veel ruimte in beslag, dus vraagt om een groot pand waarvoor je een hoge huur betaalt.
  • Geen voorraadrisico
    En verkoop je producten die trendgevoelig zijn, alleen in bepaalde seizoenen goed verkopen of zelfs een beperkte houdbaarheid hebben? In al die gevallen loop je voorraadrisico. Dat betekent dat de voorraad kan bederven of onverkoopbaar kan blijken. In die gevallen moet je voorraad weggooien of voor dumpprijzen aanbieden. Ook dit risico voorkom je met dropshippen, omdat dit risico bij de leverancier ligt.
  • Verzending door de leverancier
    Zodra een klant bij jou bestelt hoef je niet zelf aan de slag met de verzending daarvan. Dus begin je een winkel of een webshop en wil je voorkomen dat je iedere dag met dozen, verzendlabels en adressen in de weer bent? Dit zal de leverancier voor je verzorgen, die dat waarschijnlijk een stuk efficiënter en goedkoper kan doen dan jij.
  • Efficiënte en snelle verzending
    De verzending van de producten gebeurt efficiënt en snel, omdat jij daar als webshop of winkel niet tussen hoeft te zitten. De leverancier stuurt het product meteen naar de klant. In de meeste gevallen zal er geen verwijzing zijn naar de leverancier of de groothandel, waardoor de klant daar natuurlijk niets van merkt.

Dus denk je aan dropshipping? Dat is vooral een goed idee als je nog niet te veel risico wilt nemen of weinig kosten wilt of kunt maken. In die gevallen helpt dropshippen je toch van start te gaan, zonder dat je daarvoor eerst lang moet sparen of een lening bij bijvoorbeeld de bank moet aanvragen.

Nadelen

Aan de andere kant kleven er ook een paar nadelen aan dropshippen:

  • Weinig invloed op de klanttevredenheid
    De leverancier verzorgt de verzending en verpakking van de bestelling die jouw klant doet. Daar heb je zelf geen invloed op. Is het pakket dus te laat, niet goed verpakt of ziet het er gewoon niet netjes uit? Je kunt daar achteraf zelf weinig aan veranderen. Zorg er dus voor dat je vooraf goede afspraken maakt en een goede leverancier kiest.
  • Gedoe rondom retouren
    Is een klant niet helemaal tevreden met het product? In sommige gevallen is de leverancier beschikbaar voor retouren. In andere gevallen zal je daar zelf voor moeten zorgen. Dat kan best lastig zijn, als je geen adres voor retouren hebt gevonden waar je (betaald) gebruik van kunt maken.
  • Hogere kosten per bestelling
    En gebruik je dropshipping met alle voordelen die daarbij horen? Houd er rekening mee dat je daarvoor hogere kosten maakt per bestelling. De leverancier berekent kosten voor de voorraad, de verzending en het verzorgen van het totale proces. Je houdt onderaan de streep minder over, dan wanneer je dit (goed) in eigen beheer zou doen.

Soorten dropshopping: online en offline

Dropshipping is er in verschillende vormen, dus ook voor verschillende toepassingen. We zetten de meest gebruikelijke opties op een rij:

  • Online: webwinkel en online platform
    Start je een webwinkel? Je kunt beginnen met dropshippen. Het is dan nog niet nodig om zelf voorraad aan te houden en de producten te verzenden. Dat is bijvoorbeeld handig als je vanuit huis werkt, dus daar nog niet de ruimte voor hebt. Of als je maar een beperkt startkapitaal hebt en toch veel producten wilt verkopen.
    En besluit je te gaan verkopen via een online platform zoals Bol.com of Amazon? In die gevallen kun je gebruik maken van dropshipping. Het is opnieuw niet nodig om zelf de hele logistieke operatie op te zetten. Je profiteert er bovendien van een groot aanbod aan klanten, waarmee je wellicht een vliegende start kunt maken.
  • Offline: in een eigen winkel
    Heb je een fysieke winkel? Ook daar kun je tegenwoordig gebruik maken van dropshipping. Natuurlijk heb je de producten dan niet allemaal in de winkel liggen. Gaat het bijvoorbeeld om grote producten zoals meubels, bedden of apparatuur? Je kunt een showmodel neerzetten. En de bestelling laten dropshippen zodra de klant een product wil kopen. Dat voorkomt dat je er zelf een groot magazijn bij moet huren om alles op voorraad te houden.

Hoe kan ik ermee beginnen?

Wil je beginnen met dropshippen? Aan de hand van een paar stappen ga je goed van start. Dat wil zeggen, je zorgt ervoor dat je de producten kunt verkopen en die via dropshipping netjes bij de klant af kunt laten leveren:

  1. Bouw een (web)winkel
    Begin met het bouwen van een webwinkel of het huren van een pand voor jouw fysieke winkel. Het is belangrijk om daarvoor een duidelijk plan te maken, waarin je opschrijft wat je van plan bent. Welke producten ga je verkopen? Hoe is de prijsstelling daarvan? En ga je de producten online of juist in een fysieke winkel aanbieden? Denk alvast na over de promotie daarvan, zodat je een gedegen businessplan schrijft. Je zal merken dat je tegen een aantal uitdagingen aanloopt, voordat je kunt beginnen met dropshippen.
  2. Maak afspraken
    Als je de uitdagingen achter de rug hebt is het tijd om afspraken te gaan maken met een leverancier voor dropshipping. Die kan je helpen om de producten op voorraad te houden, die klaar te maken voor de verzending en die daadwerkelijk te verzenden naar de klant. Maak duidelijke afspraken over zowel de kosten als de werkwijze en afhandeling.
    Tip: vergeet ook de retouren niet. Hoe zijn die geregeld?
  3. Bereik klanten
    Zorg ervoor dat je klanten bereikt met jouw webshop of winkel. Hoe ga je ervoor zorgen dat je de producten kunt verkopen, zodat je ze via dropshipping kunt laten leveren? Dit model vraagt om relatief veel klanten, die veel aankopen doen. De marges zijn klein, dus pas als je succes hebt met jouw winkel zal je merken dat je daar onder de streep wat aan gaat overhouden.

Aan de hand van de drie bovenstaande tips zorg je voor een goed plan van aanpak. Vervolgens is het belangrijk om vol te houden, ook als het in het begin niet meteen lukt. Een webwinkel of een winkel stamp je niet zomaar uit te grond. Tenminste, de winkel zelf zal er op een gegeven moment staan. Dan is het belangrijk om je bekend te maken bij het publiek en een vaste kring van klanten op te bouwen. Zo zorg je ervoor dat je kunt bouwen aan succes.

Aanbieders van dropshipping vergelijken: 5 handige tips

Dus wil je van start met dropshippen? Aan de hand van 5 handige tips kies je de beste leveranciers en software om gebruik van te maken:

  • Productaanbod en nieuwe toevoegingen
    Hoe is het productaanbod op het moment dat je er gebruik van wilt maken? En komen er regelmatig nieuwe producten bij in het aanbod?
  • Hoe werkt de synchronisatie?
    Hoe zorgt de leverancier ervoor dat jouw voorraadgegevens kloppen met wat er beschikbaar is? Dat voorkomt bestellingen van producten die niet leverbaar zijn.
  • Beoordeel de voorwaarden
    Kun je gebruik maken van de klantenservice, gelden er kortingen bij grotere aantallen en welke andere voorwaarden zijn er van toepassing op jullie afspraken?
  • Hoe zal de leverancier verzenden?
    Kan jouw klant een verzendbedrijf kiezen of is er maar één mogelijkheid? Past dat bij de manier waarop je (online) wilt ondernemen?
  • Test de klantenservice
    Probeer de klantenservice van jouw leverancier zelf alvast een keer uit. Neem contact op en merk zelf of je snel aan de beurt bent en goed antwoord krijgt.