Dropshippen biedt een aantal belangrijke voordelen, bijvoorbeeld als je wilt starten met een eigen winkel of webshop. En zoek je naar een manier om jouw assortiment uit te breiden of je op een heel andere markt te richten? Ook in die gevallen kan het verstandig zijn om hier gebruik van te maken.
Wij zetten 5 voordelen voor je op een rij:
- Weinig startkapitaal nodig
Als je kiest voor dropshipping heb je daar geen (groot) startkapitaal voor nodig. Misschien wil je de winkel inrichten of een webshop laten maken, en dat kost natuurlijk geld. Je hoeft vervolgens geen grote uitgaven te doen om de voorraad in te kopen, van spullen die je wilt verkopen. In plaats daarvan maak je afspraken met de leverancier en aanbieder van dropshipping. Die heeft de producten al op voorraad. Jij laat ze pas op bestelling versturen, waardoor het niet nodig is om daar op voorhand veel kosten voor te maken.
- Geen opslagkosten voor de voorraad
Dat je zelf geen voorraad hoeft aan te houden voorkomt opslagkosten. Afhankelijk van waarin je een webshop of een winkel begint kan dat veel kosten schelen. Zou je bijvoorbeeld grote kinderknuffels, fietsen of televisies verkopen? De opslag daarvan neemt veel ruimte in beslag, dus vraagt om een groot pand waarvoor je een hoge huur betaalt.
- Geen voorraadrisico
En verkoop je producten die trendgevoelig zijn, alleen in bepaalde seizoenen goed verkopen of zelfs een beperkte houdbaarheid hebben? In al die gevallen loop je voorraadrisico. Dat betekent dat de voorraad kan bederven of onverkoopbaar kan blijken. In die gevallen moet je voorraad weggooien of voor dumpprijzen aanbieden. Ook dit risico voorkom je met dropshippen, omdat dit risico bij de leverancier ligt.
- Verzending door de leverancier
Zodra een klant bij jou bestelt hoef je niet zelf aan de slag met de verzending daarvan. Dus begin je een winkel of een webshop en wil je voorkomen dat je iedere dag met dozen, verzendlabels en adressen in de weer bent? Dit zal de leverancier voor je verzorgen, die dat waarschijnlijk een stuk efficiënter en goedkoper kan doen dan jij.
- Efficiënte en snelle verzending
De verzending van de producten gebeurt efficiënt en snel, omdat jij daar als webshop of winkel niet tussen hoeft te zitten. De leverancier stuurt het product meteen naar de klant. In de meeste gevallen zal er geen verwijzing zijn naar de leverancier of de groothandel, waardoor de klant daar natuurlijk niets van merkt.
Dus denk je aan dropshipping? Dat is vooral een goed idee als je nog niet te veel risico wilt nemen of weinig kosten wilt of kunt maken. In die gevallen helpt dropshippen je toch van start te gaan, zonder dat je daarvoor eerst lang moet sparen of een lening bij bijvoorbeeld de bank moet aanvragen.
Nadelen
Aan de andere kant kleven er ook een paar nadelen aan dropshippen:
- Weinig invloed op de klanttevredenheid
De leverancier verzorgt de verzending en verpakking van de bestelling die jouw klant doet. Daar heb je zelf geen invloed op. Is het pakket dus te laat, niet goed verpakt of ziet het er gewoon niet netjes uit? Je kunt daar achteraf zelf weinig aan veranderen. Zorg er dus voor dat je vooraf goede afspraken maakt en een goede leverancier kiest.
- Gedoe rondom retouren
Is een klant niet helemaal tevreden met het product? In sommige gevallen is de leverancier beschikbaar voor retouren. In andere gevallen zal je daar zelf voor moeten zorgen. Dat kan best lastig zijn, als je geen adres voor retouren hebt gevonden waar je (betaald) gebruik van kunt maken.
- Hogere kosten per bestelling
En gebruik je dropshipping met alle voordelen die daarbij horen? Houd er rekening mee dat je daarvoor hogere kosten maakt per bestelling. De leverancier berekent kosten voor de voorraad, de verzending en het verzorgen van het totale proces. Je houdt onderaan de streep minder over, dan wanneer je dit (goed) in eigen beheer zou doen.